PRINT SEND TIL EN VEN
Vig Lyng Vandværk

 

Hyppigt stillede spørgsmål


Hvad koster en m3 vand?
Svar: 1 m3 (1000 l.) vand koster kr. 12,50 incl. afgifter.


Hvor mange liter vand bruger en person i gennemsnit pr. døgn?
Svar: 119 liter pr. person pr. døgn (2006-tal).


Jeg har købt ny opvaskemaskine, hvad er vandets hårdhedsgrad?
Svar: Vandværkets vand har en hårdhed på 18–20 ° dH.


Hvad gør jeg, når mit vasketøj er blevet gult på grund af snavs i vandet?
Svar: Hvis din bomuldstøjvask er blevet gul på grund af snavs i vandet efter f.eks. ledningsbrud, anbefaler Forbrugerstyrelsen følgende: Det misfarvede tøj lægges i blød i vand tilsat 1 dl. (3 breve) citronsyre pr. 10 ltr. vand. Efter ca. ½ time vrides tøjet og vaskes igennem i en varm sodaopløsning af 3 dl. soda til 10 ltr. vand. Tøjet skylles og behandles som efter almindelig vask.


Må jeg bruge vand til at vaske min bil?
Svar: Ja.


Må jeg bruge vand til at vande min have?
Svar: Ja, men kun via vandkande eller håndført haveslange.


Opfylder vandets kvalitet gældende regler?
Svar: Ja. Se evt. vores analyserapporter her.


Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg opdager en vandsprængning eller lækage?
Svar: Ring hurtigst muligt til vandværkets vagttelefon på 23 29 60 57.

Hvor er min stophane placeret?
Svar: Stophanen er monteret i din målerbrønd, som er placeret inden for grundens skel.


Kan jeg stole på at min vandmåler viser korrekt?
Svar: Vandværket anvender kun godkendte vandmålere, som indgår i løbende kontrol. Kontrolperioden er på 6 år. Alle vandmålere er i øvrigt udskiftet i efteråret 2013.


Skal jeg holde løbende kontrol med mit forbrug?
Svar: Ja, det er altid en god ide.


Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg ikke forstår min vandregning?
Svar: Alle henvendelser vedr. afregninger skal rettes til vores regnskabskontor Microwa abc, telefon 70 26 93 26 eller abc@microwa.dk


Hvordan melder jeg flytning til vandværket?
Svar: Hjemmesiden indeholder en formular til flytteaflæsninger. Klik her for at gå direkte til formularen.


Hvad vil det sige, at være andelshaver/interessent i vandværket?
Svar: Se vandværkets vedtægter, §3 og §8. Klik her for at gå direkte til vedtægterne.


 

Vidste du at...

...drikkevandet fra vores boringer har været min. 50 år undervejs fra overflade til grundvandslag...

Aktuelt

Driftsstatus:
Der er normal drift.


________________

04.12.2018: Har du spørgsmål til din regning? Så skal du ringe til vores regnskabskontor Microwa abc på tlf. 70 26 93 26 eller skrive til dem på mail-adressen: abc@microwa.dk.

________________

21.10.2018: Frostsikring. Så er det ved at være tid til forberede sig til vinterens kulde. Du kan læse mere om vinterklargøring af ejendommen på dette LINK
________________

21.10.2018: Mikroplast i drikkevandet? En ny landsdækkende undersøgelse fra Miljøstyrelsen finder ingen tegn på, at drikkevandet er forurenet med mikroplast. Læs rapporten her
________________

03.10.2018: Årsaflæsningen foretaget. Vi har nu aflæst alle vandmålere og beregnet årets spildprocent. For første gang i mange år, er det lykkedes at komme ned under de 10% (helt nøjagtigt 8,37%), hvorfor vi i år ikke skal betale "straf-afgift" tilbage til staten. Tak til alle årvågne andelshavere, der har orienteret vandværket om mulige lækager i ledningsnettet. Vi sender nu måleraflæsningerne til vores regnskabskontor, som vil udarbejde opkrævninger til betaling i januar 2019.
________________

30.09.2018: Overvågning af grundvandet. Indsatsplan til beskyttelse af grundvandet blev besluttet af byrådet i juni 2017 og nu er der en grundvandsredegørelse i høring. Du kan læse begge dele her
________________

14.09.2018: Ledningsarbejdet er afsluttet.
 Den første etape er nu udskiftet og den nye forsyningsledning er taget i brug.
________________

08.08.2018: Hvem har ansvaret?
 Vi har fået flere spørgsmål om ansvarsfordelingen vedr. ledningsnet og vandmåler, se mere her
________________

29.07.2018: Referat af Generalforsamlingen den 17.6.2018.
 Du kan læse mere her
_________________

09.06.2018: Masser af rent vand på lager.
 Der har i den seneste tid været en del snak i medierne, om vandværker der ikke kan følge med forbrugernes behov i disse varme tider og hvor der udstedes forbud eller reguleringer i forhold til f.eks. havevanding. Vores produktionskapacitet er dog tilstrækkelig dimensioneret til også at håndtere store udsving i behovet, så vi har ingen udfordringer med at levere masser af rent vand til alle.
_________________

15.01.2018: Digitalt ledningsnet er tilgængeligt for alle.
 For en del år siden, fik vi digitaliseret vores ledningskort og indmålt synlige installationer med GPS. Vi har nu gjort dette materiale tilgængeligt for alle. Læs mere her.
_________________

07.01.2018: Opdateringer og tiltag.
Vi har oprettet en side, hvor du løbende kan følge med i fremdriften af vores omfattende projekt vedr. udskiftning af forsyningsledninger og opgraderinger på vandværket. Alle tiltag udspringer direkte af de handleplaner, som bestyrelsen fremlagde på generalforsamlingen den 25. juni 2017. Du finder siden her.
_________________

13.08.2017: Du bor på dit grundvand.
_________________

Se liste over grundejerforeninger vi leverer vand til her.
_________________________

Du kan finde flere nyheder i vores nyhedarkiv.
 


Kontakt

Sådan kommer du i kontakt med Vig Lyng Vandværk:

 

Tlf.: 23 29 60 57

Email: viglyngvand@gmail.com

Vandværket modtager ikke fysisk post.

Alle henvendelser vedr. regninger og flytteopgørelser skal rettes til vores regnskabskontor Microwa abc, telefon 70 26 93 26 eller abc@microwa.dk